RSS
Container Icon

Galau?? Berdoa yukk :)

Ya Allah...
sesungguhnya aku memohon kepadaMu segala yang mewajibkan rahmatMu
dan segala yang meneguhkan keampunanMu
dan keselamatan dari segala dosa
dan mendapat keuntungan dari segala kebajikan.

Janganlah Engkau tinggalkan dosa padaku kecuali Engkau mengampuninya
dan tidak ada kegelisahanku kecuali Engkau menghilangkannya
dan tiada kesusahan tanpa Engkau melapangkannya
dan tak ada kemelaratan kecuali Engkau lenyapkan dia
dan tak ada sesuatu hajat yang Engkau ridhai kecuali Engkau memberikannya.
Wahai Yang Maha Rahim...
(HR. At-Tirmidzi dan Ibnu Majah)

Ya Allah...
sesungguhnya aku memohon kepadaMu akan keteguhan dalam segala urusanku
dan aku mohon pada Mu akan ketetapan hati
dan aku memohon kepadaMu untuk mensyukuri nikmatMu baiknya aku dalam beribadah kepadaMu
dan aku memohon kepadaMu lidah yang benar, hati yang selamat, akhlak yang lurus
dan aku berlindung kepadaMu dari kejahatan yang Engkau ketahui dan aku memohon kepadaMu akan kebaikan yang Engkau ketahui
dan aku memohon ampun dari apa yang Engkau ketahui
Sesungguhnya Engkau Maha Megetahui yang ghaib ...Amin..
(Hr. an-Nasa'i)

Ya Allah... sesungguhnya aku memohon padaMu nikmat yang kekal yang tiada berpindah dan hilang
Ya Allah... sesungguhnya aku memohon padaMu keamanan pada hari ketakutan
Ya Allah... aku berlindung kepadaMu dari kejahatan yang diberikan dan dari kejahatan yang tiada diberikan kepadaku....Amin...
Ya Allah berilah kami rasa takut kepadaMu yang dapat menghalangi kami dari maksiat kepadaMu
dan berilah kami kepatuhan yang dapat menyampaikan kami kepada surgaMu
dan berilah kami keyakinan yang dapat memudahkan kami menghadapi musibah dunia
dan berilah kami kenikmatan dengan pendengaran kami, penglihatan kami, kekuatan kami selama Engkau menghidupi kami.
Jadikanlah bala kami hanya menimpa orang yang zalim kepada kami.
Dan tolonglah kami untuk menghadapi orang yang memusuhi kami
dan janganlah Engkau jadikan musibah kami dalam hal agama kami
dan janganlah Engkau jadikan dunia sesuatu yang kami gandrungi dari tujuan akhir ilmu kami
dan janganlah Engkau beri kekuasaan kepada orang yang tidak menyayangi kami.
Aminn....
(Hr. at-Tirmidzi)

Ya Allah...
sesungguhnya Engkau telah meminta dariku sesuatu yang tidak aku miliki kecuali dengan pertolonganMu maka berilah aku dari padanya sesuatu yang Engkau ridhai
Ya Allah...
aku memohon iman yang kekal kepadaMu dan aku memohon padaMu hati yang khusyu
dan aku memohon padaMu keyakinan agama yang benar
dan aku memohon padaMu agama yang lurus
Aku mohon padaMu akan kesembuhan/kesehatan yang sempurna, yang kekal
dan aku memohon padaMu akan kesiapan bersyukur atas afiyah
Dan aku memohon kecukupan dari manusia padaMu
Amiin...

Ya Allah Sesungguhnya aku berlindung dengan Engkau dari sifat penakut
dan aku berlindung daripada mencapai umur yang seburuk-buruknya
dan aku berlindung dengan Engkau dari fitnah dunia dan siksa kubur
Amin...
(HR. Bukhari dan at Tarmidzi)

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 komentar:

Post a Comment